۱۳۸۷ آبان ۳۰, پنجشنبه

مراقب باشيد «گوگل» جاسوس شماست!

مي گويند، آمريكا جديداً ماهواره اي در مدار قرارداده كه پر از جاسوس هاي كوچك است و اسمش را هم «ژئو-آي- وان» ( 1 - Geo Eye) گذاشته و حق استفاده انحصاري از آن هم تا 10 سال آينده با «گوگل» است! و اين قصه سر دراز دارد...
ماهواره «ژئوآي- وان» در واقع يك دستگاه عكاسي با درجه وضوح بسيار بالاست كه در حال حاضر در 676 كيلومتري بالاي سرمان قرار دارد، اما آيا اين يك ماهواره تجاري معمولي است؟ اشتباه نكنيد! اگر چه شركت «گوگل» يك قرارداد 10 ساله براي استفاده انحصاري از عكس هاي اين ماهواره امضا كرده، ولي «ژئوآي- وان» را در اصل «آژانس اطلاعات ملي آمريكا» وابسته به وزارت دفاع اين كشور كنترل مي كند! و اين موضوع را هم در پاراگراف كوچكي از سندي كه تحت عنوان «كتابچه مأموريت» «ژئوآي- وان» در مورد اين ماهواره در اينترنت قرارداده شده، مي خواني: «ژئوآي- وان» طيف اجرايي گسترده اي در زمينه دفاعي، امنيت ملي، حمل و نقل هوايي و دريايي، نفت و گاز، مين گذاري، خدمات نقشه برداري، برنامه ريزي دولت هاي محلي و فدرال، بيمه و مديريت خطرات، كشاورزي و ديدباني زيست محيطي، دارد.
به هر حال، مي گويند دستگاه عكسبرداري «ژئوآي- وان» مي تواند حتي اشياء و اجسام بسيار ريز را هم تشخيص دهد! و «بوئينگ» در اين زمينه از يك دقت 41 سانتيمتري صحبت مي كند! به عبارت ديگر، آنها مي توانند حتي رنگ لباس زير شما را هم تشخيص بدهند! و باز هم مي گويند، اگر نامه هاي الكترونيك خود را از طريق «گوگل» دريافت مي كنيد و يا هر ارتباط ديگري كه با اين «موتور جستجو» داريد، اين را هم بدانيد كه دلارهاي «گوگل» و دولت آمريكا رفاقت طولاني و هدف داري را با هم شروع كرده اند، و اين موضوع هم تازگي ندارد! يك سال پيش، «ناسا» كه باندها و پايگاه هايش معمولا به روي همه بسته است، به دو «رئيس بزرگ» گوگل يعني «لاري پيج» و «سرجي برين» اجازه داد «هواپيماي بزرگ» خصوصي شان را در يكي از پايگاه هايش بنشانند! شراكتي واقعاً تعجب انگيز و حالا، دو ارباب بزرگ كه با هواپيما سركارشان مي آيند، وسيله نقليه شان را تقريباً «بغل» دفتر كارشان «پارك» مي كنند كه هزينه اش «فقط» 1.3 ميليون دلار ناقابل است!
سرويس خارجي كيهان

هیچ نظری موجود نیست: