۱۳۸۷ مهر ۲, سه‌شنبه

تلاوت آوازی قرآن کریم با صدای استاد شجریان


ثبت ربناي شجريان در فهرست آثار ملي بررسي مي‌شود
خبرگزاري فارس: مدير كل دفترثبت آثار فرهنگي، طبيعي و معنوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: هم اكنون ثبت دعاي ربناي استاد شجريان در فهرست آثار ملي توسط كميته هاي تخصصي در حال بررسي است حسين‌علي وكيل‌آبادي اظهار داشت: در حال حاضر بررسي ثبت دعاي ربناي استاد شجريان در كميته‌هاي تخصصي دفتر ثبت آثار فرهنگي، طبيعي و معنوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در حال انجام است.
وي گفت: هنوز رايزني با استاد شجريان در اين مورد انجام نشده اما پس از پايان بررسي‌هاي كميته‌هاي تخصصي اين رايزني و مذاكرات آغاز خواهد شد.
آواز ربنا كه در حقيقت مي‌توان آن را تلاوت آوازي قرآن كريم ناميد (چون با هر يك از قرائت‌هاي 7 گانه مشهور قرآن كريم متفاوت است) ، بيان آوازي آيات 193 و 194 سوره مباركه آل عمران است كه آيه شريفه 193 را اساتيد حوزه ادبيات و شعر بهترين ملاك و برترين نمونه صنعت ترصيع دانسته‌اند.
در اين اثر به خوبي مي توان تأثيرات شيخ نصرالدين طوبي و شيخ طه الفشي را مشاهده كرد كه البته ربناي شجريان بسيار شكيل‌تر و زيباتر اجرا شده است.
اين اجرا تقريباً فاقد تحريربوده و به جز چند نت، تماماً به وسيله قلط و ويبراسيون اجرا شده كه اجراي ماهرانه آن بسيار چشمگير است.
گردش نغمات و ملودي‌ها به گونه‌اي است كه ناخودآگاه آن حس ايراني و شرقي بودن را به زيبايي تداعي مي‌كند.

هیچ نظری موجود نیست: