۱۳۸۷ مهر ۱, دوشنبه

«بزنگاه» از مرز طنز گذشته و به هجو رسیده



محمود گبرلو معتقد است سریال تلویزیونی «بزنگاه» از مرزهای طنز عبور كرده و به هجویاتی تبدیل شده كه هیچ پیامی برای مخاطب ندارد.
این منتقد سینما و تلویزیون گفت: امسال تلویزیون دچار آفت سریال‌زدگی شده و سریال‌ها جز آبروریزی چیز دیگری برای صدا ‌و‌ سیما ندارند. وی افزود: در مجموع سریال‌های مناسبتی امسال بخصوص بزنگاه، ضعیف‌ترین سریال‌هایی هستند كه در حال پخش هستند وی ادامه داد: سریال «بزنگاه» هم از آن دست سریال‌هایی است كه اگر ساخته نمی‌شد یا پخش نمی‌شد، هیچ اتفاقی نمی‌افتاد و این سؤال را برای ما پیش می‌آورد كه چه لزومی دارد كه ما هر سال در ماه مبارك رمضان سریال مناسبتی داشته باشیم؟ البته خود من اصل قضیه را نفی نمی‌كنم. به هر حال ضروری است كه در ایام ماه مبارك رمضان كه مردم بعد از افطار لحظاتی را به استراحت اختصاص می‌دهند، سریالی ببینند كه تأثیر فرهنگی نیز داشته باشد. اما اگر سریالی بخواهد به رفتارهای اجتماعی آدم‌ها لطمه بزند، اگر این سریال ساخته و پخش نشود و به جای آن حتی اگر چند آیه از قرآن و صدای موسیقی پخش شود، بهتر است. گبرلو با بیان اینكه سریال بزنگاه ضعیف‌ترین سریالی است كه اصلاً ارزش صحبت كردن ندارد، اظهار داشت: در این سریال ما شاهد یك تكنیك بسیار ضعیف هستیم كه متأسفانه از لحاظ محتوایی و فرهنگی نیز غنی نیست. گاهی اوقات ممكن است رفتارهای غلط به صورت زیبا و هنری در تلویزیون نشان داده شوند تا تماشاگر تأثیر مثبت بگیرد، این حركت بدی نیست. اما نباید آن حركت آن قدر غیرخلاقانه و غیر هنری ارائه شود كه نه تنها تأثیر نداشته باشد، بلكه بتواند تأثیرهای منفی در رفتارهای عمومی مردم نیز داشته باشد.
در این سریال ما شاهد یك تكنیك بسیار ضعیف هستیم كه متأسفانه از لحاظ محتوایی و فرهنگی نیز غنی نیست.

ی ادامه داد: زمان پخش سریال بزنگاه به هیچ عنوان مناسب نبست زیرا وقتی است كه همه اعضای خانواده این سریال را می‌بینند و متأسفانه هم از لحاظ كارگردانی به شدت افت كرده و تكنیك ضعیفی دارد و هم از لحاظ كارگردانی محتوا یا نویسندگی هم خیلی سطحی به معضلات جامعه نگاه می‌كند.

وی تصریح كرد: در مجموع سریال بزنگاه نه تنها تأثیر مثبتی بر تماشاگران ندارد، بلكه می‌تواند تأثیرات منفی در رفتارهای اجتماعی به خصوص كودكان ما داشته باشد. زیرا آنها با بسیاری از ناهنجاری‌ها آشنا نیستند و تلویزیون بسیار بد آنها را با این ناهنجاری آشنا می‌كند. این منتقد با بیان اینكه اشتباه تلویزیون این است كه فكر می‌كند مانند سال‌های قبل باید سریال مناسبتی داشته باشد، اظهار داشت: تلویزیون بزنگاه را خیلی سریع و عجولانه تهیه كرده و فكر می‌كند مردم آن را می‌پذیرند. در صورتیكه امسال ضعیف‌ترین سریال‌ها را در تلویزیون شاهد هستیم و نشان می‌دهد مدیران دچار روزمرگی شده‌اند. شاید تغییر و تحول مدیریتی در تلویزیون منجر به تغییر در تفكرات و برنامه‌سازی‌ها شود.

در مجموع سریال‌های مناسبتی امسال بخصوص بزنگاه، ضعیف‌ترین سریال‌هایی هستند كه در حال پخش هستند و این برای مدیران شبكه كه چندین سال است سابقه سریال‌سازی و مدیریت در تلویزیون را دارند، یك مدیریت شرم‌آور است.

وی در ادامه گفت: اشكال بزرگ سریال بزنگاه این است كه آنچه كه ما می‌بینیم مشخص نیست طنز است یا هجویات یا باعث خنده مردم می‌شود؟ طنز یك تعریف استاندارد حرفه‌ای دارد كه بسیاری از معضلات اجتماعی در قالب آن ارائه می‌شوند تا مردم از آنها پیام مثبت بگیرند. اما هجویات آن است كه امورات و عرفیات و رفتارهای اجتماعی هجو می‌شود بدون آنكه به نتیجه برسد. سریال بزنگاه نیز دچار هجو شده بدون اینكه قصد داشته باشد پیامی را به مخاطب ارائه دهد. این نكته را مخاطب نمی‌‌پذیرد و تنها این سریال نبوده و قبلاً هم ما سریال‌هایی از این دست را داشته‌ایم و منجر به بازخورد منفی مخاطب می‌شود.گبرلو گفت: امروز تلویزیون نقش بسیار مؤثری در ترویج یك فرهنگ در جامعه دارد و اگر ما می‌خواهیم سریالی بسازیم كه در قالب طنز برخی از معضلات جامعه را بازگو كند، بسیار با ظرافت و تكنیك‌ خاص باید این كار را انجام دهیم. نمی‌شود چون بازیگر كمدی داریم، یك دوربین بكاریم و بازیگران هرچه می‌خواهند جلوی آن انجام بدهند و ضعف سریال بزنگاه هم این است كه در ساخت سریال از روانشناسان و متخصصان طنز بهره نبرده و به همین دلیل بزنگاه یك سریال سطحی، آبكی و كم‌عمق از آب درآمده است.
منبع:سایت فارس

هیچ نظری موجود نیست: